@article{oai:icu.repo.nii.ac.jp:02000156, author = {宮添, 輝美 and MIYAZOE, Terumi}, issue = {66}, journal = {国際基督教大学学報 1- A 教育研究, Educational Studies}, month = {Mar}, note = {2022年11月に登場した生成AIは,従来の教育方法を根底から覆す「破壊的テクノロジー」となるだろう。本稿では,生成AI言語モデルを利用した英語授業設計を目指し,学生に対して実施した予備調査とその結果に基づく新しい授業設計案を報告する。学生の英語学習におけるAI校閲ツールとChatGPTの使用状況,ならびにこれらに対する認識を調査し,得られたデータを基に2023年春学期の授業設計を修正した。2023年4月時点の調査では,多くの学生が既にAIを英文校正のツールとして利用しており,ChatGPTの多様な活用可能性を認識していた。教育界は,この新しい技術の可能性を認め,言語教育の旧来の方法を見直す必要がある。本研究は,生成AIの登場により変わりつつある現代の高等教育の現場を捉え,実践と研究の連動により迅速に授業設計するプロセスを例示し,高等教育におけるAIツールの利活用法を提案する。, Introduced in November 2022, generative AI has emerged as a potential ‘disruptive technology,’ posing a necessity for a comprehensive paradigm shift in education globally. This paper presents a preliminary survey that probes into the perceptions and applications of ChatGPT, a generative AI language model, by students aiming to enhance their English proficiency at a Japanese science university. Additionally, it explores the recent advancements of ChatGPT in English education, yielding practical insights for its seamless integration into language instruction. The study examines students’ engagement and attitudes towards AI editing tools and ChatGPT in their pursuit of English studies. The survey, conducted in April 2023, captures the students’ initial responses to this nascent technology, revealing a substantial number of them already incorporating AI editing in their writing practices and acknowledging its extensive potential applications. This paper elucidates the decision-making process integral to language course design, highlighting the revolutionary impact of advanced AI on education. It stands as a testament to the synergistic relationship between research and pedagogical practices, offering strategic guidance for the proficient integration of AIdriven language tools in higher education.}, pages = {49--65}, title = {ChatGPTと英語教育の統合に向けて ―― 日本の理系大学における予備調査と授業設計からの示唆 ――}, year = {2024} }